Fotografija govori sve jezike

Fotografije direktno komuniciraju, one ne trebaju prevodioca, a po jednoj od mnogih definicija umjetnosti ona je sve ono što komunicira s publikom.

14 Nov 2022

Fotografija iz pobjedničke foto-priče za prošlu godinu po izboru World Press Photo (2022 Photo Contest, World Press Photo Story of the Year – Saving Forests with Fire, story by Matthew Abbott)

Ako smo danas svi fotografi jer imamo ugrađene fotoaparate u naše mobilne ljubimce, zašto ne bismo obogatili znanje s nekoliko interesantnih detalja?

Kada bi uporedili automobilizam i fotografiju, onda bi za dvije “rajske bašte” za fotografe mogli reći: World Press Photo je Formula 1, a Magnum Photos Agency je Rolls Royce.

Jedan od osnivača kultne fotografske agencije Magnum Photos, Henri Cartier-Bresson je rekao sredinom prošlog stoljeća: “Nije tačno da vijest ne može biti snimljena na umjetnički način i nije tačno da umjetničko djelo ne može biti vijest”.

(Gold Rush: scrambles in front of a bank to buy gold. The last days of Kuomintang, Shanghai, 1948; Photograph: Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos)

Tom rečenicom je pomirio dvije antagonističke skupine – fotoreportere i umjetničke fotografe. Štaviše, podigao je standarde fotoreporterske fotografije na nivo koji i danas vrijedi kao vodilja o ocjenjivanju fotografije. Naime, svaka današnja novinarska fotografija mora imati u sebi vijest i da je pri tom snimljena u što boljem estetskom smislu.

Neiscrpni izvor inspiracije

Za fotografa dobiti nagradu World Press Photo je kao nagrada Oscar u filmskom svijetu.

Svake godine fondacija World Press Photo dodjeljuje nagrade iz različitih kategorija, za pojedinačnu fotografiju i foto-priče, objavljenih u protekloj godini. Važno je napomenuti da je žiri uvijek sastavljen od dobitnika nagrada sa prethodnog takmičenja. To nam govori o fair-play i kompetentnosti suđenja.

A za sladokusce, Magnumovi fotografi su proizveli eseje koji su neiscrpni izvor inspiracije. I nije onda slučajno da se u nastavi najboljih visokoškolskih ustanova, i iz umjetničkog i iz novinarskog svijeta, koriste primjeri Magnumovih autora.

Slike govore više od riječi, zato je najbolja preporuka otići i posjetiti gore navedene adrese. Fotografije direktno komuniciraju, one ne trebaju prevodioca. A po jednoj od mnogih definicija umjetnosti, umjetnost je sve ono što komunicira s publikom. Trenutke koje provedete u istraživanju ovih stranica sigurno ćete doživjeti kao korisno uloženo vrijeme.

Nisu rijetki oni koje su dobre fotografije inspirisale da razmišljaju o mogućnosti profesionalnog snimateljskog angažmana. Ako im je jaka motivacija i snažna volja, taj plan je ostvariv nakon kratkog vremena. Najviše zahvaljujući internetu i digitalnoj fotografiji. Prvo zbog bezbroj tutorialsa koji nude objašnjenja i za najkomplikovanije realizacije, a drugo zbog trenutnog rezultata i uvida u grešku.

Danas su svi manje-više fotografi

Za one koje ne znaju, ili su zaboravili, podsjećam da je u analognom dobu (snimanja filmom) za učenje fotografije bilo potrebno mnogo više vremena i novca. Danas, mi smo svi manje-više fotografi jer imamo kamere na našim mobilnim telefonima.

Vraćajući se na spomenutu metaforu, nije bitno da li je vaš automobil solidan ili je super luksuzan, bitno je da znate voziti i gdje želite doći. Dakle, ako znate šta ćete snimiti i kako to prikazati, onda ste uradili posao i prije fotografisanja. Previzuelizacija je najvažnija.

„Pisanje svjetlošću“ je slično pisanju tekstova. Samo da biste postali dobar pisac, trebaju vam godine i godine čitanja. Percepcija fotografije je nekih par sekundi, a sa svakom konzumirate hiljadu riječi. Dakle, proces „načitanosti“ u fotografiji je mnogo brži. Pri tom, mozak bolje pamti fotografije, one nam se doslovno urezuju u sjećanje.

Nije rijedak slučaj da se poslije odgledanog filma osjećate kao da ste pročitali knjigu, s tim da za knjigu treba puno više vremena. A za percepciju foto-priče je dovoljno nekoliko minuta. To je velika prednost u sticanju znanja o fotografiji, jer za relativno kratko vrijeme možete steći uvid u radove najvažnijih fotografa koji mogu inspirativno uticati u širenju vaših vidika.

Za ozbiljni profesionalni angažman, morate, kao i za sve, uložiti ozbiljan trud.

I da, ne zaboravimo, učenje je proces koji nikad nećete privesti kraju.

Za desert, dva foto-eseja Saving Forests with Fire i Gold Rush: scrambles in front of a bank to buy gold – sretno sa „čitanjem“!

Stavovi izraženi u ovom tekstu autorovi su i ne odražavaju nužno uredničku politiku Al Jazeere.IZVOR: AL JAZEERA


  • Haris MemijaHaris Memija je medijski analitičar. Radio je kao desk menadžer i fotoreporter u Xinhua News Agency Sarajevo Bureau. Objavljivao je fotografije u brojnim stranim medijima, a kao umjetnik je izlagao u više zemalja svoje izložbe. Stalni je član ULUPUBiH, ULUBiH i Udruženja BH novinari. Povremeno objavljuje kolumne. Bio je član ratne Top Liste Nadrealista.

POVEZANE

VIŠE IZ RUBRIKE BLOG

POPULARNO

Komentariši