SAD i Njemačka udružuju snage da zaustave nazadovanje Balkana

SAD i Njemačka udružuju snage da zaustave nazadovanje Balkana

Foto: Vijesti.baTransatlantska politika na području Zapadnog Balkana, koji je zamrznut u vremenu i prostoru i ophrvan korupcijom, trebalo bi da bude usklađenija, poručila je Heather Conley, ..

… potpredsjednica američkog nevladinog Centra za međunarodne strateške studije (CSIS) tokom debate posvećene tom regionu.

Conley je ukazala da administracija američkog predsjednika Josepha Bidena namjerava, prije svega, da se udruži s Njemačkom u oporavku tog, kako je rekla, zapostavljenog područja.

Inače, prema mišljenju dijela međunarodnih stručnjaka, Zapadni Balkan područje je na kojem u dužem periodu vlada zastoj na polju vladavine prava, demokratizacije, pa i ekonomskog napretka.

U izvještaju pod nazivom “Konsolidovanje suvereniteta Kosova: Zašto je to važno i šta treba učiniti” ukazano je da se pružila, kako je navedeno, jedinstvena prilika za rješavanje jednog od glavnih izvora međudržavnih napetosti na Zapadnom Balkanu.

Jim O'Brien, dugogodišnji ekspert za Zapadni Balkan iz Grupe Albright Stonebridge, koji je nedavno boravio u Srbiji i na Kosovu, ukazao je na, kako ih je označio, ohrabrujuće znakove ekonomskog približavanja bar manje grupe balkanskih zemalja. Tu prije svega misli na uspostavljanje neke vrste zajedničkog tržišta.

– Sada imamo tri najveće zemlje koje kažu želimo da utvrdimo put za sve. I ako sve budu htjele da nam se pridruže, sve bi moglo da protekne dobro. Dakle, ostaje na nama (Zapadu) da odlučimo da li ćemo podržati takvu inicijativu, bez obzira što je naš plan da svih šest zemalja krenu takvim putem. Vjerujem da smo došli do saznanja da treba da poslušamo ono što region nastoji da postigne – rekao je O'Brien.

Peter Beyer, izvjestilac za Zapadni Balkan njemačkog parlamenta, saglasan je da bi samoinicijativno grupisanje zemalja moglo dovesti do pozitivne ekonomske dinamike na prostoru Zapadnog Balkana.

– U toku je provođenje nove metode u regionu, odnosno poželjno je uvođenje zajedničkih napora za reformu pravosuđa, zajedničke borbe protiv korupcije i organizovanog kriminala. Uklanjanje svih tih pojava osigurava i efikasnost državnih struktura. Prisutan je višegodišnji zastoj na mnogim poljima od vitalnog značaja za region – smatra Beyer.

Bez obzira na aktuelni zastoj, učesnici debate optimistični su u vezi s tim da bi energičniji transatlantski napor mogao da doprinese željenim promjenama.

Područje Zapadnog Balkana trenutno je u svojevrsnom vakuumu kada je riječ o napretku u procesu eurointegracija. Sjevernoj Makedoniji i Albaniji još nije određen datum početka pristupnih pregovora s EU, nakon veta koji je u vezi sa Sjevernom Makedonijom uložila Bugarska.

Srbija i Kosovo trenutno su u sporijoj fazi desetogodišnjih pregovora koje vode o normalizaciji odnosa – što je jedan od nužnih uslova eurointegracija dvije strane. Istovremeno, Srbija je suočena i sa zastojem u samom tom procesu, s obzirom na to da je nemali broj članica Evropske unije u dužem vremenskom kontinuumu nesaglasan s otvaranjem pregovaračkih poglavlja sa tom zemljom.

Stručnjaci to obrazlažu neispunjavanjem potrebnih kriterijuma iz oblasti vladavine prava, borbe protiv korupcije i slobode medija. Ugroženost slobode medija i izražavanja u Srbiji konstantna je zamjerka u nekoliko posljednjih izvještaja Evropske komisije o napretku Srbije ka članstvu.

Bosna i Hercegovina, opterećena unutrašnjim političkim trvenjima, još nije u potpunosti odgovorila na upitnik Evropske komisije potreban za početak pristupnog procesa za članstvo u Evropskoj uniji.

 
(Vijesti.ba / VOA)

Ombudsmeni BiH pozdravili usvajanje šest amandmana na Ustav HNK-a

Ombudsmeni BiH pozdravili usvajanje šest amandmana na Ustav HNK-a

Foto: Vijesti.baOmbudsmeni Bosne i Hercegovine Ljubinko Mitrović, Jasminka Džumhur i Nives Jukić pozdravljaju odluku Skupštine Hercegovačko-neretvanskog kantona da usvoji šest amandmana …

… na kantonalni Ustav kojima se Srbima osigurava konstitutivnost, odnosno izvršava presuda Ustavnog suda BiH iz 2000. godine u dijelu koji se odnosi na konstitutivnost srpskog naroda.

Ustavni sud Federacije Bosne i Hercegovine je sredinom 2018. godine donio rješenje, s rokom provođenja do januara 2019. godine, kojim je naloženo Skupštini Hercegovačko-neretvanskog Kantona izmjena i dopuna spornih članova kantonalnog Ustava, čime je i priznata ravnopravnost srpskoga naroda, službeni status srpskoga jezika i ćiriličnog pisma u ovom kantonu. Usvojeno je da se u verziji Ustava na hrvatskom jeziku, jezik bošnjačkog naroda naziva “bosanski”, a ne “bošnjački”, kao što je to do sada bio slučaj.

Ombudsmeni su mišljenja da su to izuzetno važni koraci ka unapređenju sveukupnog položaja konstitutivnih naroda u Hercegovačko-neretvanskom kantonu, a sve kako bi se konačno proklamovala, ali i obezbijedila maksimalna jednakost svih građana ovog kantona u ostvarivanju njihovih osnovnih ljudskih prava i sloboda.

Ovaj čin je ujedno pokazatelj opredijeljenosti kantonalnih organa vlasti da uvaže mišljenje institucije Ombudsmena, a sve u cilju prevencije kršenja ljudskih prava i jačanja vladavine prava, te osiguranja implementacije međunarodnih standarda ljudskih prava.

Ombudsmeni se nadaju da bi ovakav potez mogao biti podstrek ostalim organima vlasti u Bosni i Hercegovini da nastave raditi na unapređenju ljudskih prava i postizanju visokog nivoa vladavine prava u svim oblastima, saopćeno je iz Institucije ombudsmena za ljudska prava BiH.


(Vijesti.ba / FENA)

Parking u Neumu: Zašto je tuđe uvijek bolje

Posljednjih sedmica svjedoci smo, možemo sigurno reći bez argumentiranog linča, gospodarskog društva Bakus d.o.o. Neum.

Naravno, opet se kao i u većini stvari sve radi oko novca, odnosno parking karte. Čitali smo razne članke kako Bakus d.o.o. Neum je nezakonito društvo, kako nema potrebne saglasnosti i odobrenja, kako nezakonito naplaćuje parkin itd itd da bi se u sudskom postupku utvrdilo upravo suprotno. Da, Bakus d.o.o. Neum je gospodarsko društvo koje je na temelju Odluke o koncesiji i Ugovora o koncesiji  uz prethodnu suglasnost nadležnog županijskog ministarstva registrirano i uredno izvršava sve svoje obaveze prema državi.

Da Bakus d.o.o. Neum nije kako to je sada popularno vole reći kolege novinari  protuustavno, nestatutarno, nezakonito gospodarsko najbolje kazuje slijedeći podatci.

Na snazi je Odluka o reguliranju parkinga na području Neuma broj 01-02-666/18 od 11.05.2018. godine kao i Odluka o davanju koncesije za korištenje javnih gradskih parkirališta u Neumu u gospodarske svrhe broj 01-02-1727/18 od 28.11.2018. godine donesene od strane nadležnih upravnih organa. Slijedom prednjeg, Ministarstvo pravde FBIH je Bakus d.o.o. Neum odobrilo izdavanje prekršajnih naloga, a IDEA odobrila korištenje osobnih podataka kako bi se utvrdio identitet počinitelja prekršaja, a VSTV obavijestio sudove o svemu naprijed navedenom odnosno da je Bakus d.o.o. Neum ovlašteni podnositelj prekršajnih naloga . Da Bakus d.o.o. Neum nije osnovano u skladu sa zakonom i da nema sva potrebna odobrenja i suglasnosti zasigurno ne bi Ministarstvo pravde FBIH , IDDEA BIH , VSTV BIH izdalo bilo kakvo odobrenje niti uvjerenje i isto dostavilo nadležnim institucijama da je upravo Bakus d.o.o. Neum ovlašteno i registrirano gospodarsko društvo za izdavanje prekršajnih naloga i naplatu parking kazni. E upravo tu se pojavljuje problem, što u našoj državi se treba platiti  parking.

Zašto se naši građani tako ponašaju? Radi čega isti ti građani BIH kada odu u bilo koju državu u našem okruženju  bez ikakvog problema plate parking kartu i uredno je istaknu? Kada ćemo se osloboditi misli da je sve tuđe bolje? Da njihovo treba poštovati i primjenjivati a naše rušiti i sabotirati?

Zašto ne gledamo na gospodarsko društvo Bakus d.o.o. Neum kao na domaću tvrtku, kao što i jeste. Da ista zapošljava domaće , naše radnike, da od kada je Bakus d.o.o. Neum ovlašten za reguliranje parkinga u Neumu , policija se može u potpunosti posvetiti sigurnosti građana , što zvanična statistika i potvrđuje, a ne da uklanja auta kako bi se mogao saobraćaj normalno odvijati. Djelatnici hitne pomoći sada mogu bez problema u vrlo kratkom roku doći do pacijenta po pozivu, što je ranije bilo nezamislivo. Vatrogasci nesmetano  mogu pristupiti do bilo koje lokacije a na kraju i komunalno preduzeće nema problema pri prolasku neumskim ulicama i odvozu otpada, što sve skupa daje jedan veći nivo usluge u našem jedinom BIH gradu na moru.

Zašto se nitko od naših građana nije zapitao kako je tim momcima u žutim majicama na plus 40 ? Nije zar da su pomislili da se momci u žutim majicama s natpisom parking neum ne bi radije kupali i zabavljali umjesto da rade po nesnosnim vrućinama i svakodnevno slušaju psovke jer zahtjevaju da se kupi parking karta. Naravno da bi se momci u žutim majicama radije kupali ali kroz sezonski posao osiguravaju sebi neophodna sredstavza školovanje, pa idući put prije nego što opsujete ili napišete bilo šta o Bakus d.o.o. Neum, sjetite se da se naša mladost školuje radeći upravo u Bakus d.o.o. Neum, a to je najveća snaga i moć države, školovana mladost.

Na kraju pitamo se da li bi se naši građani drugačije ponašali da je vlasnik gospodarskog društva ovlaštenog za parking i djelatnici istog stranci? Da li bi se tada bez pogovora kupovala karta i isticala na vidnom mjestu? Da li bi nam tada smetalo što trebamo prošetati sto metara do parking aparata, dok to isto uredno uz osmijeh činimo u susjednim nam zemljama.  Da li bi „momci u žutim majicam“ bili nagrađeni za svoj rad i dodatno poticani a ne kao u nas da su svakodnevno izloženi psovkama i uvredama iz jednog jedinog razloga što upozoravaju da se treba kupiti parking karta? Na kraju ne možemo a da se ne zapitamo, do kada će nam tuđe biti bolje i draže?


(Vijesti.ba)

Izvještaj Autocesta otkrio istinu o tunelu Hranjen: Prekid sa Euroasfaltom

Izvještaj Autocesta otkrio istinu o tunelu Hranjen: Prekid sa Euroasfaltom

Čelni ljudi Euroasfalta – Hamed Ramić i Jasmin Bučo / Vijesti.baU sumnjive radnje oko gradnje tunela Hranjen uključilo se Kantonalno tužilaštvo Kantona Sarajevo, te po službenoj dužnosti formiralo predmet.

Posao bi im mogao olakšati i izvještaj kojeg su JP Autoceste FBiH dostavile Ministarstvu prometa i komunikacija Federacije BiH, koji u detalje pojašnjava kako je potrošeno 67, 8 miliona KM a da tunel čak nije ni probijen. Podsjetimo, izvođač Euroasfalt je naplatio 97 posto ugovorenog posla, a uradila svega jednu trećinu radova.

Izbor izvođača i nadzora radova, potpisivanje ugovora za radove provodile su isključivo JP Autoceste, a projekt je u ime ovog javnog preduueće osmislio tadašnji izvršni direktor Jasmin Bučo, da bi 40-ak dana nakon potpisivanja ugovora sa Euroasfaltom podnio ostavku u Autocestam i preuzeo poziciju direktora Euroasfalta.  Biće interesantno vidjeti zašto je osmišljen model koji je predstavljao veliki rizik za investitora i koji se u konačnici pokazao pogrešnim.

U Izvještaju kojeg su JP AUtoceste FBiH uputile resornim ministarstvu, a kojeg je objavio portal Istraga.ba,u dijelu  “Pokazatelji dosadašnje realizacije projekta” se navodi  “da je stanje finansijske realizacije 67.868.706,20 KM, bez PDV. U odnosu na prihvaćeni Ugovorni iznos od 69.999.900,00 KM, bez PDV, to čini 97 % a preostalo je još 2.131.193.80 KM, bez PDV. Ugovorni rok je 36 mjeseci; zaključno sa mjesecom junom 2021.godine utrošeno je 28,5 mjeseci ili 80 %, a preostalo je još 7,5 mjeseci (istek Ugovornog roka je 12.02.2022.godine).”

– Fizičku realizaciju radova, zaključno sa krajem juna 2021.g., čini sljedeće: iskopano je i podgrađeno 2.035 m GTC (glavne tunelske cijevi, sa portalnom dijelom) i 1.833 m STC (servisne tunelske cijevi), te pet pješačkih poprečnh veza kao i jedna poprečna veza za prolaz interventnih vozila, te dvije parkirne niše. U odnosu na projektovanu dužinu tunela od 5480 m iskopano i podgrađeno je 37,1 % glavne tunelske cijevi i 33,4 %  servisne tunelske cijevi. Što se tiče poprečnih veza, u odnosu na ukupan broj 16+5=21, realizacija je 28,5 %, a što se tiče parkirnih niša u glavnoj tunelskoj cijevi su izrađene dvije, što prema 10 projektovanih, čini realizaciju 20 %, navodi se u izvještaju.

Osim toga, navodi se i da “za preostalih 7,5 mjeseci nije moguće realizirati preostalih cca 70% fizčkog obima (prosjek) niti je to moguće finansirati preostalim novčanim iznosom od 2.131.193,80 KM. Dakle, evidentno je vremensko kašnjenje i finansijski deficit na ovom Ugovoru”.

Kada su u pitanju “Uzroci stanja realizacije projekta”, iz Autocesta FBiH navode da je “Izvođač radova „Euro-Asfalt“ je bio u obavezi da izvrši dodatna geološka istraživanja radi provjere vjerodostojnosti prognoznog uzdužnog IG profila za potrebe izrade glavnog projekta tunela, ali je to uglavnom propustio uraditi uz objašnjenje da je prognozni geotehnički profil mjerodava za pozicioniranje trase tunela i izadu misije G21, prema kojoj je dizajnirao osnovne tipove (6) iskopno-podgradnih sistema u tunelu.”

– Nakon ostvarenog iskopa tunela do kraja maja 2021. godine na sjevernoj/ulaznoj strani u dužini 788 m a na južnoj/izlaznoj strani u dužini 1183 m  kroz misiju G31 – izvedbena geotehnička studija, Izvođač je ustanovio da stvarni uslovi geološke sredine znatno odstupaju od prognoziranih u okviru misije G1, odnosno, u okviru misije G21. Zbog posljedica intenzivne tektonske aktivnosti, rasjednih zona, geološke navlake i pojave većih priliva  podzemnih voda, iskop se vršio u znatno lošijoj geološkoj sredini, kaže se između ostalog u izvještaju i dodaje:

– Iako je objektivnost Izvođačeve promijenjene geotehničke klasifikacije stjenskog masiva upitna (jer Nadzor, IPSA Instutut, nije adekvatno pratio i učestvovao u tom procesu), pojavu  težih uslova geološke sredine Izvođač je okarakterisao kao „nepredvidljive fizičke uslove“, što mu, prema tački 4.12 uslova Ugovora, daje pravo za potraživanje pokrića dodatnih troškova i utroška vremena za rad, pa je on to iskoristio i zvanično najavio potraživanja, sa naglaskom na novčana potraživanja.

Problem određivanja veličine potraživanja u novcu i vremenu

U vezi sa ovim bitno je istaći činjenicu da FIDIC ugovor tipa „projektuj i izgradi“ (tzv. Žuta knjiga) podrazumijeva da je prihvaćeni ugovorni iznos paušalan tj. da nema jediničnih cijena niti se vrijednost privremenih situacija za radove određuje na bazi količina stvarno izvedenih radova. Ipak, radi kontrole protoka novca, Naručilac (JPAC) je u Ugovoru predvidio tzv. kontrolni troškovnik kao instrument za objektivno i sinhronizovano upravljanje fizičkom i finansijskom realizacijom Ugovora.

To znači da je Izvođač bio u obavezi da iz prihvaćenog ugovornog iznosa derivira vrijednosti najvažnijih stavki radova (poput jediničnih cijena) u funkciji vrednovanja fizičkog učinka za plaćanje izvršenih radova po privremenim situacijama i on je to učinio za radove koji su bili definisani glavnim projektom, sa posebnim fokusom na tipove iskopno-podgradnih sistema koji odgovaraju uslovima geološke sredine u kojoj se izrađuje tunel.

Problem se pojavio kad je utvrđeno da su stvarni uslovi geološke sredine teži nego je to bilo pretpostavljeno u glavnom projektu: nije bio definisan način valorizacije dodatnih troškova kao posljedica izvođenja radova u takvim, težim, uslovima geološke sredine, tako da je Izvođač nametnuo svoj pristup načinu obračuna dodatnih troškova.

Nadzor nije imao adekvatan metod da se to pitanje brzo riješi na fer osnovi pa je došlo do višemjesečnog pritiska Izvođača, izraženog kroz seriju najava protraživanja te kroz optužbe da predstavnici Nadzora i predstavnici Implementatora putem „neopravdano smanjenog“ protoka novca u korist Izvođača koče i onemogućuju njegov rad. Zbog toga je Direktor JPAC uveo personalne promjene na poziciji predstavnika Naručioca i šefa projekta na ovom Ugovoru, a sa predstavnicima Izvođača i Nadzora napravljen je dogovor oko načina obračuna troškova zbog nepredvidljivih fizičkih uslova (prema klauzuli 4.12 UU), te načina isplaćivanja stavke „Nepredviđeni radovi“ iz Strukture cijene ponude, Aneks 3. Time je ozvaničena praksa da se „privremeno prihvataju neodobrena potraživanja Izvođača“ radi plaćanja privremenih situacija za radove, kako Izvođač ne bi trpio finansijske teškoće, i kako bi bio motivisan za ubrzanje napredovanja iskopa tunela (zbog čega vremenska potraživanja Izvođača nisu bila ni razmatrana).

S obzirom na činjenicu da su stvarni radovi izvođeni u težim uslovima geološke sredine nego što je to bilo predviđeno prognoznim uzdužnim geološkim profilom, odnosno glavnim projektom, uz primjenu prethodno opisanog dogovorenog metoda vrednovanja „nepredvidljivih radova“, te uz znatno veći utrošak vremena po jedinici napredovanja iskopa tunela, ugovorni vremenski i finansijski okviri su sad skoro iscrpljeni.

1. Aktivnost Implementatora s ciljem rješavanja problema

Nadzor još u februaru 2021. godine zvanično obavijestio Implementatora o svojoj procjeni da se iskop u geološkom smislu neće znatno promijeniti, odnosno da će se preostali tunelski iskop u dužini  od 3879 m izvoditi u V-oj i IV-oj kategoriji stijenske mase (vrlo slaba stijena i slaba stijena), pa prema dosadašnjoj dinamici građenja zaključio da se završetak iskopa tunela može se očekivati u martu 2024. godine, a da ukupni troškovi gradnje mogu dostići vrijednost od cca. 196.000.000,00 KM bez PDV,  o čemu je direktor JPAC blagovremeno obaviješten. Nakon toga, na inicijativu izvršnog direktora za projektovanje i građenje, razmatrane su mogućnosti nastavka realizacije Ugovora. Kao prvu mogućnost, Služba za javne nabavke je dala ideju o vanplanskoj nabavci putem pregovaračkog postupka bez objave obavještenja za dodatne radove u vrijednosti 20 % (13.999.980,00 KM bez PDV) od osnovnog Ugovora, a u skladu sa članom 24. stav 1. tačka a Zakona o javnim nabavkama. Međutim dodatni iznos ne bi bio dovoljan za finansiranje očekivanog povećanja troškova odnosno cijene Ugovora a sa druge strane pitanje je da li bi Vlada FBiH, kao Investitor, pristala na ovaj model.

Zatim je pronađena druga mogućnost okončanja ovog ugovora, bilo sada ili nakon što se utroše sva ugovorena sredstva (prihvaćeni ugovorni iznos iz dokumenta Obrazac za cijenu ponude), a zasnovana je  na članu-potklauzuli 19.7. Opštih uslova ugovora FIDIC – Žuta knjiga izdanje 1999.g. Imajući u vidu da bi, zbog okolnosti koje su rezultat nepredvidljivih fizičkih uslova (4.12 OUU), cijena za završetak ugovorenih radova bila toliko povećana da prelazi dozvoljeni iznos za plaćanje u skladu sa važećim zakonima (Zakon o javnim nabavkama, Zakon o obligacionim odnosima), gore navedena potklauzula Ugovora daje pravo Naručiocu (JPACFBiH) da bude oslobođen od daljeg izvršavanja Ugovora, nakon što formalno obavijesti drugu stranu o tome i isplati Izvođaču iznos iz tačke (b) navedene potklauzule.

U međuvremenu, istekom mandata, razriješena je prethodna Uprava i direktor JPAC a imenovani su vršioci dužnosti na svim pozicijama članova Uprave i na poziciji direktora, pa je novo rukovodstvo odmah pristupilo daljim aktivnostima na rješavanju problema nastavka realizacije projekta tunela Hranjen. Na prvoj redovnoj sjednici novog rukovodstva (01.07.2021.)  razmatrano je više izvještaja, analiza i osvrta pojedinih aktera unutar JPAC, koji su bili uključeni u dosadašnji tok ovog projekta, pa je nakon diskusije zaključeno da se razmatrani dokumenti dopune proširenom analizom konkretnih pitanja kojima bi se dodatno rasvijetlila problematika nezadovoljavajuće realizacije Ugovora:

“Dostaviti projektovane dužine sa cijenama u odnosu na kategorije i dati tabelu u kojoj će se prikazati stvarno izvedene dužine po kategorijama i jedinične cijene šta je projektovano a šta je izvedeno. Dati podatke posebno u finansijskom smislu koliko su ukupno priznati i plaćeni odštetni zahtjevi na šta se odnose i ko ih odobrava. Da izvršni direktor za opće – pravne i kadrovske poslove dostavi izjašnjenje o kompletnoj dokumentaciji sa pravne strane posebno o tenderskoj dokumentaciji, ugovoru, aneksu na ugovor, odnos prema Zakonu o obligacionom odnosu, koje su ovlasti Inžinjera, a koje su ovlasti predstavnika investitora i kako su oni provodili postupak u odnosu na data ovlaštenja.“

Na drugoj redovnoj sjednici Uprave (16.07.2021.) cjelovito je razmotrena ukupna problematika realizacije projekta tunela Hranjen i tom prilikom je utvrđeno više faktora koji su uticali na realizaciju projekta i doveli do trenutnog stanja. Ovdje se daju samo njihove naznake:

–    Izvođač radova je odmah po potpisu ugovora saminicijativno, i uprkos snažnom protivljenju Naručioca (JPAC), odredio dispoziciju tunela tako da je na sjevernoj strani situaciono značajno pomjerio ulaz izvan razmatranog područja, čime je trasa tunela podvučena ispod korita rijeke Čemernice, što je izazvalo evidentan hidrogeološki rizik, ali je Izvođač to ipak uradio. Izvođač je svojevoljno, još od oktobra 2018. godine, pristupio tzv. stalnim radovima: iskop i osiguranje predusjeka tunela, bez relevantne tehničke dokumentacije, bez urbanističke saglasnosti i dozvole za građenje i bez nadzora, ignorišući sva upozorenja Naručioca.

–    Nakon što se na obje strane tunela značajnije ušlo u pravi podzemni iskop tunela (oktobar-novembar 2019.) postalo je jasno da su stvarni uslovi geološke sredine na čelu iskopa zaista složeniji / teži od onih, kako su definisani u prognoznom uzdužnom geološkom profilu tunela i tu se otvorila prilika da Izvođač iskoristi mogućnosti koje daje tačka 4.12 uslova Ugovora – Nepredvidljivi fizički uslovi, u smislu potraživanja dodatnih troškova i vremena, pogotovo jer je za Izvođača metod utvrđivanja vrijednosti izvedenih radova korištenjem ugovornog instrumenta – kontrolnog troškovnika – bio dosta krut a ostvareni novčani tok vrlo skroman!

–    Sporazum predstavnika Naručioca, Nadzora i Izvođača (od 06.10.2020.), kojim je preciziran cjenovnik(jedinične cijene po dužnom metru za sve dotad primijenjene i sve vjerovatno očekivane tipove iskopno-podgradnih sistema za obračun vrijednosti izvedenih radova) s obzirom na deklarisane „nepredvidljive fizičke uslove“ (prema klauzuli 4.12 UU), te dato tumačenje zašto se Izvođaču plaća 10% Nepredviđenih radova – je praktično ozvaničio, odnosno prihvatio Izvođačev ranije istican pristup. Pri tome, niti je Izvođač postupio po tački 20.1 UU i dostavio kompletiranu dokumentaciju potraživanja troškova izazvanih u vezi sa tačkom 4.12, niti je Nadzor proveo evaluaciju po 20.1, ni zatražio saglasnost Naručioca po 3.1, ni donio odluku po tački 3.5 UU. Posljedica ovog pristupa je ubrzano, pražnjenje budžeta Ugovora – a kao svojevrstan paradoks, istovremeno se pojavljuje opadanje stvarnog učinka Izvođača u smislu napredovanja ali i kvaliteta izvedenih radova!

–    Nadzor je naknadno uveden u posao sa zakašnjenjem od 4,6 mjeseci, nakon što je Izvođač potpisao Ugovor i počeo njegovu realizaciju. Na ovom ugovoru Nadzor se pojavljuje u trostrukoj ulozi i to kao revident projektne dokumentacije, kao stručni nadzor u skladu sa zakonima Države i kao FIDIC Inžinjer prema Ugovoru. Shodno tome, Nadzor ima najvažniju ulogu i ovlaštenje da svojim znanjem i tumačenjem ugovora štiti projekat i prava Naručioca, a i da nezavisnim postupanjem pri donošenju Odluka kad djeluje prema zahtjevima Izvođača koji predstavljaju, u najvećem broju slučajeva, vremenska i finansijska potraživanja, provodi Ugovor. Vrlo važno je istaći postupanje Nadzora prema potklauzuli 4.12., koja predstavlja nepredvidive fizičke uslove, i koji su na ovakvom projektu izgradnje tunela veliki rizik za JP Autoceste FBiH, na način da ih Izvođač može koristiti kao, eventualni osnov za potraživanja dodatnih sredstava u slučaju da ih dokaže. Naime, Nadzor je obavezan da dobije pismenu saglasnost od Naručioca za postupanje prema ovoj potklauzuli odnosno za određivanje Izvođaču prava na troškove po ovom osnovu. Dakle, ključna institucija koja je dužna da rješava sve probleme na Ugovoru „Probijanje glavne i servisne cijevi i izrada primarne podgrade cestovnog tunela Hranjen“, u skladu sa svojim ovlaštenjima i uz saglasnost JP Autoceste FBiH jeste Nadzor, „IPSA Institut“ d.o.o. Sarajevo.

Analizirajući sve dostavljene informacije i prethodno navedene činjenice Uprava JPAC je utvrdila sljedeće zaključke, kojima se inicira konkretno rješavanje problematike sadašnjeg stanja realizacije aktuelnog Ugovora i nastavka realizacije projekta tunela Hranjen:

1. Uprava JP Autoceste FBiH konstatuje da je zaključno sa 30.06.2021. godne a) stanje fizičke realizacije: iskop i podgrada 2035 m glavne tunelske cijevi, 1833 m servisne tunelske cijevi, 2 parking niše, 5 poprečnih prolaza za pješake i 1 poprečni prolaz za vozila; b) stanje toka novca u korist izvođača 67,7 miliona KM c) preostalo vrijeme do okončanja ugovorenog roka 226 dana d) Kvalitet dosad izvedenih radova u značajnoj mjeri ne odgovara Zahtjevima Naručioca, odnosno tehničkim specifikacijama za ovakvu vrstu radova.

Sumarno, do sada je iskopano/podgrađeno 37 % tunela, utrošeno 97 % od ukupne vrijednosti ugovorenih radova (sa uključenom zadnjom „Privremenom situacijom“), te je proteklo 80 % ugovorom definisanog roka za završetak radova.

2. Obavijestiti Izvođača radova da su ugovorena finasijska sredstva za realizaciju ovog Ugovora iscrpljena i da neće vršiti njegovo aneksiranje.

3. Obustaviti sva plaćanja Izvođaču radova do daljnjeg.

4. Putem Nadzora uputiti zahtjev izvođaču radova u skladu klauzulom 15.1 UU za hitno otklanjanje nedostataka na dosad izvedenim radovima.

5. Poslati najave potraživanja za nekvalitetno i nedovoljno izvedene radove.

6. Angažovati timove neovisnih stručnjaka za sljedeće ekspertize: a) za oblast FIDIC-a i obligacione odnose radi analize provođenja predmetnog Ugovora i obračuna radova. b) Iz oblasti inžinjerstva: specijalnosti iz oblasti geologije, geotehnike, tunelogradnje i geodezije, radi analize tehničkih aspekata provođenja Ugovora, analize trenutnog stanja konstrukcije (podgrade) i njenog praćenja u narednom periodu,te da predlože racionalan program rješavanja problema i osmisle realan plan za nastavak izgradnje tunela. Radi izvršenja ovog zadatka Naručilac će ovlastiti eksperte da imaju pristup sveukupnoj relevantnoj dokumentaciji u okviru Ugovora, da imaju pristup gradilištu, te da mogu izvesti kontrolna mjerenja, testove i ispitivanja.

7. Imenovati komisiju za kontrolu konačnog obračuna radova

8. Izvršiti Preuzimanje radova poslije poravnanja ugovornih odnosa na postojećem Ugovoru.

9. Paralelno sa ovim aktivnostima raditi na pripremama za novi tender sa novim troškovnikom za nastavak izgradnje tunela uz obezbjeđenje novčanih sredstava sa Vladom Federacije BiH. U slučaju obezbjeđenja sredstava izabrati novog Izvođača radova i Nadzor te nastaviti radove u skladu sa novim ugovorom.

Imajući u vidu, da je kroz predmetni Ugovor dostavljen Glavni projekt urađen od strane konzorcija Institut IGH d.o.o. Zagreb i Design&QC d.o.o. Sarajevo na koji je izdata građevinska dozvola, a uz kvalitetno urađenu Geotehničku misiju G21, nema zakonske prepreke da se, uz obezbjeđenje dodatnih finansijskih sredstava, pokrene novi tenderski postupak za izbor Izvođača radova sa opštim uslovima ugovora FIDIC – Crvena knjiga,1999. god., što bi omogućilo nastavak projekta sa manjim rizikom u odnosu na ranije stanje”.


(Vijesti.ba)

Potvrđena optužnica protiv sudije Osnovnog suda u Banjoj Luci

Potvrđena optužnica protiv sudije Osnovnog suda u Banjoj Luci

Okružni sud u Banjoj Luci (Foto: BIRN BiH)Okružni sud u Banjoj Luci potvrdio je optužnicu koja sudiju banjalučkog Osnovnog suda Nebojšu Pejovića tereti za krivična djela povreda zakona od strane sudije i trgovinu uticajem, potvrđeno je iz Republičkog javnog tužilaštva RS.

Pejovića optužnica tereti da je u decembru 2019. godine spriječio četiri ponuđača da učestvuju u javnom nadmetanju prilikom prodaje nekretnina koje su bile predmet izvršnog postupka, kako bi drugome ponuđaču pribavio korist.

Prema navodima optužnice, Pejović je postupajući kao sudija u izvršnom postupku pred Osnovnim sudom u Banjoj Luci na ročištu održanom radi prodaje nekretnina koje su bile predmet izvršenja, od kojih su četiri stana, poslovni prostor, te vikend kuća sa dvorištem, kako bi u javnom nadmetanju pribavio korist ponuđaču, advokatu S. V. spriječio ostala četiri ponuđača da učestvuju sa obrazloženjem da nisu uplatili obezbjeđenje za sve nekretnine koje se prodaju, iako su uplatili maksimalni iznos obezbjeđenja od 10.000 KM za učešće u javnom nadmetanju.

“Nakon otvaranja javnog nadmetanja osumnjičeni sudija je ponudio na prodaju zajedno sve navedene nekretnine za 283.400 KM odnosno za jednu polovinu njihove procijenjene vrijednosti u izvršnom postpku, ne dozvoljavajući tom prilikom pojedinačnu prodaju nekretnina i uključivanje u nadmetanje ostalih ponuđača”, stoji u optužnici.

Pejoviću je na teret stavljeno i da je od oštećenog S.H. zatražio i primio 1.000 eura kako bi iskoristio svoj uticaj i garantovao zaštitu i povoljan ishod postupka za privredno društvo u vlasništvu oštećenog u sudskim postupcima koji mogu proizaći nakon što je Okružni privredni sud u Banja Luci donio zaključak koji ne ide u prilog ovom privrednom društvu, a koji se odnosi na zahtjev za upis u sudski registar.

Pripadnici Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA) uhapsili su Pejovića 21. aprila 2020.

Uz optužnicu je Republičko javno tužilaštvo predložilo da se Pejoviću izrekne mjera sigurnosti zabrane vršenja poziva, djelatnosti ili dužnosti.


(Vijesti.ba / Detektor.ba)

Sarajevo: Stiglo pola miliona doza vakcine Sinopharm

Sarajevo: Stiglo pola miliona doza vakcine Sinopharm

Foto: FENAAvion sa pola miliona doza vakcina Sinopharm iz Narodne Republike Kine sletio je danas na sarajevski aerodrom.

Pošiljku su dočekali v.d. direktora Zavoda za javno zdravstvo FBiH Siniša Skočibušić i zamjenik ambasadora NR Kine u BiH Miao Dake.

Inače, radi se o vakcinama koje je Federacija BiH kupila direktnom nabavkom od kineskog proizvođača. To je dosad najveća pojedinačna isporuka vakcina protiv COVID-19 za BiH.


(Vijesti.ba)

Komentariši