Narušavanje svetosti džamije: Jevrejske molitve u Al-Aksi

Izraelski doseljenik upao je u dvorište džamije i javno čitao molitve direktno iz Tore, što je opasan presedan.

Striktno se zabranjuje unošenje svetih jevrejskih knjiga u džamiju (Društvene mreže)
Striktno se zabranjuje unošenje svetih jevrejskih knjiga u džamiju (Društvene mreže)

10 Jul 2021

PIše: Aseel al-Jundi, okupirani Jerusalem

Radikalni izraelski doseljenik upao je u četvrtak ujutro u dvorište džamije Al-Aksa, gdje je javno čitao molitve direktno iz Tore, što predstavlja opasan presedan i novi primjer skrnavljenja. Radikalni Jevreji su ranije na tom prostoru izgovarali molitve samo napamet ili su ih čitali iz svojih mobilnih telefona.

Ustaljena je praksa da se striktno zabranjuje unošenje svetih jevrejskih knjiga u džamiju. U slučaju da se to dogodi, stražari u Al-Aksi imaju ovlast da istjeraju radikalne vjernike koji naprave takav prekršaj.

Međutim, izraelska policija je prilikom ovog incidenta zaprijetila stražarima koji su se pobunili zbog kršenja ovog pravila da će biti uhapšeni i dobiti zabranu prilaska džamiji.

Omar Al-Kiswani, upravitelj džamije Al-Aksa, rekao je da na ovakvo ponašanje i skrnavljenje Al-Akse gleda sasvim ozbiljno. Smatra da okupacione vlasti snose “punu odgovornost za reakcije na neprimjereno ponašanje u džamiji”, kako je rekao.

Raspirivanje vjerskog rata

Upravitelj džamije Al-Aksa je dodao za Al Jazeeru da se narušavanje svetosti džamije Al-Aksa provodi postepeno te da je pored unošenja Tore u četvrtak, jedan od radikalnih Jevreja izveo i vjerske rituale.

Prema riječima upravitelja džamije Al-Aksa, nedavni upadi su poprimili drugačiji zaokret, jer radikalni Jevreji svakodnevno javno izvode vjerske rituale pod zaštitom policije. Takvo ponašanje je opisao kao “provokacije, koje izazivaju osjećaje bijesa među muslimanima i raspiruju vjerski rat u Al-Aksi. To je neprihvatljivo za sve muslimane svijeta.”

Kiswani je naglasio da upadi koje okupatori provode uz upotrebu sile i prijetnje oružjem nisu i neće imati nikakav legitimitet. Rekao je da Ured islamskih vakufa u Jerusalemu prati ova teška kršenja i da su naložili stražarima da se odmah suprotstave takvom ponašanju u slučaju da se situacija ponovi, bez obzira na kaznu koju to povlači za sobom.

S druge strane, šejh Kiswani je komentirao da je radikalni rabin Yehudah Glick, drugi put u samo nekoliko dana, obišao džamiju Al-Aksa sam, bez pratnje izraelske policije, rekavši da je to “neuobičajena stvar u upadima”.

Prema Kiswaniju, Ured za vakufe u Jerusalemu kontaktirao je jordanski  vakuf, koji ima vjersku nadležnost nad džamijom Al-Aksa, “kako bi se zaustavila ova kršenja i novi načini ponašanja, čime okupatori nastoje nametnuti novu stvarnost”.

‘Hramske grupe’ i ‘sedmice posta’

Radikalne “hramske grupe” imaju četiri glavna razdoblja u kojima vrše upade u kompleks džamije Al-Aksa tokom godine, kako je to objasnio Ziad Abhis, istraživač koji se bavi pitanjima Jerusalema.

Prva sezona je jevrejski Pesah, druga obilježavanje Dana Jerusalema, treća obilježavanje Uništavanja Hrama (Tisha B'Av), koji pada u narednim danima, a četvrta je duga blagdanska sezona, koja počinje s jevrejskom Novom godinom; slijedi Dan pomirenja, a završava Sukotom ili Blagdanom sjenica.

Prema Abhisu, ove grupe koriste vjerske praznike kao prilike za eskalaciju agresije na džamiju Al-Aksa.

Jevreji koji sebe nazivaju “hramskim grupama” računaju na to da su prilikom obilježavanja nedavnih praznika, odnosno Dana Jerusalema, uspjeli javno izvoditi jevrejske vjerske rituale u Al-Aksi. Time žele potvrditi svoj narativ kako je to “jevrejsko sveto mjesto”. Prema istraživaču Abhisu, “to im nije uspjelo 28. dana ramazana, a onda je počeo rat.”

Danas ove grupe nastoje nadoknaditi propušteno, makar i relativno, na praznik Tisha B'Av, kada Jevreji oplakuju razaranje Hrama, koji pada 18. jula.

Istraživač je objasnio da se period koji prethodi ovom prazniku u jevrejskoj religiji naziva “sedmicama posta”, a traje tri sedmice. U tim danima se radikalni Jevreji pripremaju za najveći upad na Tisha B'Av, koji se ove godine obilježava samo jedan dan prije dana Arefata.

‘Čuvanje straže protiv agresije’

“Postoje pokušaji da se ostvari bilo šta kako bi se nadoknadio neuspjeh prilikom upada u džamiju Al-Aksa 28. ramazana i obilježavanja ujedinjenja Jerusalema prema jevrejskom kalendaru. Zato su počele pripreme za nove upade i skrnavljenja, uz konstantne pozive na upade i svakodnevno izvođenje zajedničkih molitvi u džamiji Al-Aksa”, kazao je Abhis.

Istraživač smatra da ovaj incident ne treba posmatrati odvojeno od formacija koje nastaju u sklopu ”hramskih grupa”, gdje je došlo do ujedinjenja grupe ”Studenti za hram” i ”Naslijeđe hrama”. Smatra kako to ima za cilj poboljšati i mobilizirati potencijale, što radikalni Jevreji nastoje iskoristiti kako bi uveli grupno i javno obavljanje vjerskih rituala u Al-Aksi.

Istraživač zaključuje da je incident u četvrtak postepena priprema za treću sezonu upada u džamiju Al-Aksa, koja bi trebala početi za manje od dvije sedmice. Smatra da se ovome treba suprostaviti i vratiti ”čuvanju straže protiv agresije”. Uputio je poziv na okupljanje u džamiji Al-Aksa 18. jula navečer, što smatra jedinim rješenjem.

“Čuvanje straže je ključ i jedini način da se osujeti naredna agresija, kao i u ranijem slučaju”, kazao je Abhis.IZVOR: AL JAZEERA

Komentariši