Slijedi tekst Platofrme koji je u integralnom obliku i bez uredničkih intervencija.
Na osnovu izražene volje birača na Opštim izborima održanim trećeg oktobra 2010. godine,
Svjesni potrebe za žurnim formiranjem vlasti koja će krenuti u rješavanje nagomilanih socijalnih i ekonomskih problema,
Polazeći od konsenzusa o euro-atlantskoj budućnosti BiH,
Uvažavajući stavove izražene u Izvještaju Europske komisije o napretku Bosne i Hercegovine za 2010. godinu i izvode iz posljednjeg kominikea Vijeća za implementaciju mira (PIC) (u Prilogu),
Okupljeni oko cilja da Bosna i Hercegovina u narednom mandatnom periodu postane zemlja-kandidat za punopravno članstvo u euroatlantskim strukturama utvrđujemo,
Osnove za formiranje vlasti u Federaciji BiH i platforma zajedničkog nastupa u institucijama BiH u mandatnom periodu 2010.-2014.
1. Euroatlantske integracije
EU
* Ispunjavanje obaveza koje proizilaze iz SSP-a (npr. Zakon o državnoj pomoći, Sejdić/Finci) i rješavanje prioriteta iz evropskog Partnerstva za BiH;
* Usvajanje „EU klauzule“ kako bi se ubrzale reforme koje BiH vode ka EU i NATO. Ozakoniti da do ulaska BiH u EU za reforme i zakone iz ovog seta neće biti moguće koristiti instrumente veta;
* Podnošenje aplikacije za članstvo u EU do kraja Mađarskog predsjedavanja;
* Preuzimanje upitnika za ispitivanje spremnosti BiH za članstvo do kraja 2011. godine;
* Odgovori na upitnik do sredine 2012. godine;
* Dobijanje kandidatskog statusa do kraja 2012./početka 2013. godine;
* Početak pregovora 2013.-2014.
NATO/Vojna imovina
* Ispunjavanje ulova za MAP do 30.6.2011. godine;
* Knjiženje 69 perspektivnih lokacija na BiH s punim pravom na usus (vlasništvo držati stvar u pritežanju) fructus (koristiti polodove istoga) i abusus (raspolagati);
* Lokacije već proglašene neperspektivnom vojnom imovinom dijele sudbinu državne imovine;
* Lokacije koje se kasnije utvrde kao neperspektivne dijele sudbinu ostale neperspektivne i državne imovine;
* Ispunjavanje uslova za punopravno članstvo u NATO-u do početka 2012. godine;
* Izbor članova Predsjedništva BiH iz Parlamenta (jedan predsjednik i dva potpredsjednika) i uspostava jednog glavnokomandujućeg Oružanih snaga;
Državna imovina:
* Pitanje državne imovine ne prevoditi s pravnog na politički teren;
* Sva imovina koja je predmet zakona o zabrani raspolaganja nametnutog od strane OHR-a, mora biti uknjižena na državu Bosni i Hercegovinu.
Nakon toga, država za sebe zadržava imovinu koja joj je potrebna za za normalan rad sadašnjih i budučih njenih institucija i svih institucija u vezi sa punopravnim članstvom BiH u NATO-a i EU.
* Po upisu državne imovine na državu BiH, ostala imovina se u skladu sa odgovarajućim sporazumom daje nižim nivoima vlasti, javnim ustanovama uključujući i lokalne zajednice. Ovaj proces će biti definiran jednim zakonom.
2. Politički i ekonomski prioriteti
Principi za uspostavu i funkcioniranje vlasti:
* Pokušati formirati konzistentnu strukturu vlasti radi efikasnije spovedbe ciljeva ove saradnje. Uspostava parlamentarne većine na nivou BiH koja proizilazi iz entitetskih parlamentarnih većina kao prvi korak;
* Ova platforma ostaje otvorena i za druge političke partije za koje su prihvatljivi principi iz ove platforme, uz saglasnost potpisnica ovog dokumenta;
* Posebnim dokumentom će biti detaljno definisan način participacije stranaka potpisnica, kao i raspodjela konkretnih pozicija, a u skladu sa izbornim rezultatima i odgovarajućim etničkim kvotama.
Promjena imidža zemlje i pokretanje novog investicionog ciklusa:
* Izgradnja imidža BiH kao faktora stabilnosti u regionu kao osnove za otvaranje novog investicionog zahvata i direktnih domaćih i stranih investicija (FDI);
* Koordinirane aktivnosti i provođenje mjera na poboljšanju ranga BiH u izvještaju Doing Business Svjetske banke izvještaju i Izvještaju o konkurentnosti (formirati Savjete/Vijeća za konkurentnost koja podrazumijeva i administrativna olakšanja i stimuliranje malih i srednjih preduzeća od registracije do realizacije poslovnih planova);
* Usklađene inicijative prema međunarodnim finansijskim institucijama (EBRD, Svjetska banka, EU) i državama za infrastrukturne (autoput od Banja Luke ka Doboju i Tuzle ka koridoru Vc, te koridor Vc) i energetske projekte, nauku, poljoprivredu i okoliš;
* Inventura i uspostava mehanizama za ubrzavanje implementacije već odobrenih sredstava međunarodnih finansijskih institucija;
* Uspostavljanje mehanizma za stimuliranje izgradnje stanova za mlade i socijalno ugrožene kategorije;
* Ujednačen nastup prema EU fondovima i međunarodnim finansijskim institucijama u funkciji podrške projektima zaštite okoliša i energetske efikasnosti;
* Izgradnjom regulatornog okvira u energetskom sektoru u skladu sa EU standardima (EC Direktive i Uredbe), a posebno ispunjavanjem obaveza koje je BiH preuzela potpisivanjem međunarodnih sporazuma (Energetska povelja, Sporazum o Energetskoj Zajednici, Sporazum o Stabilizaciji i Pridruživanju), npr. usvajanje Zakona o gasu BiH, regulative za dalji razvoj tržišta električne energije i gasa u BiH i sl.;
* Rješavanjem problema koji su zaustavili provođenje započetih reformi u energetskom sektoru (npr. deblokada funkcionisanja prenosne kompanije ”Elektroprenos BiH a.d. i aktiviranje ”zamrznutih” sredstava amortizacije u iznosu preko 150 mil KM);
* Izrada ”Strategije energetskog sektora BiH” i formiranje Sektora za energetiku pri MVTEO, a u skladu sa preporukama iz Izvještaja EC za 2010. godine;
* Definisanje načina prikupljanja podataka za energetsku statistiku BiH;
* Pokretanjem inicijativa koje će omogućuti Zajednička vizija razvoja i ulaganja projektima u elektroenergetskom sektoru (npr. partnerskim učešćem u izgradnji novih elektranana – primjer HE Ugar i sl.);
* Izgradnja pravnog okvira i prateće regulative za istraživanje i eksploataciju rezervi nafte i prirodnog gasa;
* Izradom ”Integralnog modela upravljanja vodama” (npr. slivova rijeka Drine i Neretve), na osnovu ”Inland Waterway Convention” i Direktive ”Integrated river-basin management”, EC 2000/60 što bi omogućilo zaštitu interesa BiH na pomenutim riječnim slivovima i pokretanje investicija u izgradnju novih HE;
* Povećanje obima izdvajanja za naučno-istraživački rad;
* Povećanje poreza na luksuzne robe;
* Dosljedna primjena ugovora o slobodnoj trgovini, uključujući i zaštitne mjere iz ugovora;
* Podrška domaćoj poljoprivrednoj i prehrambenoj proizvodnji, a naročito svakoj izvozno orijentiranoj i iz proračuna Federacije BiH;
* Redefinicija uloga i funkcioniranje Razvojne banke Federacije BiH i IGA-e kao institucija koje će primarno biti u funkciji proizvodnje, poljoprivrede i izvoza;
* Donošenje Zakona o javno-privatnom partnerstvu;
* Zadržati većinski državni paket u sektoru energetike, namjenske poizvodnje i telekomunikacija u ovom momentu;
* Uspostava jedinstvenog ekonomskog prostora koja podrazumijeva izjednačavanje fiskalnih i parafiskalnih opterećenja;
* Uspostava tješnje ekonomske saradnje sa susjednim državama gdje god je to moguće bazirajući je na komplementarnim resursima i gospodarstvima te na zajedničkom iteresu s ciljem nastupa na trećim tržištima;
* U naredna 3 mjeseca stranke potpisnice će kvantificirati sve mjere, a u cilju jasne implementacije ove platforme.
Popis stanovništva:
* Usvojiti zakon o popisu stanovništva tako da se popis izvrši tokom 2011. godine a da se podaci o etničkoj strukturi stanovništva prema popisu iz 1991. godine primjenjuje do okončanja pregovora sa EU o sticanju statusa punopravnog člana ili do ulaska u NATO;
* Izjašnjavanje o jeziku, etničkoj i vjerskoj pripadnosti, kao i kategoriji Ostalih, je fakultativno.
Konkretna zakonska rješenja koja treba usvojiti/mijenjati:
* Zakon o oduzimanju nelegalno stečene imovine;
* Reforma javne uprave, koja pored racionalizacije, uključuje i Zakon o državnoj službi (redefiniranje statusa rukovodećih državnih službenika);
* Zakon o sukobu interesa (usklađivanje sa Europskom konvencijom i mišljenjem Venecijanske komisije);
* Paket garantovanih zdravstvenih usluga usklađen za cijelu teritoriju BiH, kao i mobilnost zdravstvenog osiguranja za povratnike;
* Jedinstvena zdravstvena kartica za cijeli teritorij BiH za paket garantovanih zdravstvenih usluga
* Omogućavanje izbora ljekara pacijentima;
* Usvajanje paketa reformskih zakona u oblasti zdravstva na osnovu EU standarda;
* Analiza i reforma ukupnog poreskog sistema koji bi dodatno stimulirao poljoprivredu, proizvodnju i izvozni sektor do kraja 2011. godine;
* Umanjenje stope PDV-a na osnovne prehrambene namirnice, knjige, štampu, školski pribor i lijekove i revizija poreskih stopa PDV-a na osnovu ekspertne analize do sredine 2011. godine;
* Izborni zakon – zatvorene liste u funkciji osiguravanja spolne, regionalne i etničke zastupljenosti koja proizilazi iz principa konstitutivnosti naroda ili odgovarajuće podizanje praga unutar otvorenih izbornih listi;
* Na osnovu analize dosadašnjih rješenja pristupiti reformi izbornog zakonodavstva;
* Zakon o zabrani totalitarnih, fašističkih, neofašističkih, esktremnih i radikalnih političkih i vjerskih organizacija u skladu sa odgovarajućom rezolucijom Vijeća Evrope;
* Zakon o zabrani poricanja genocida, zločina protiv čovječnosti i ratnih zločina;
* Uspostaviti sistem na državnom nivou povezivanja Zakona o matičnim knjigama i Zakona o elektronskom dokumentu;
* Dosljedna primjena i daljnje jačanje zakonske regulative u oblasti poljoprivrede, a naročito u oblasti imovinsko pravnih odnosa, reforma katastra i zemljišnjih knjiga.
* Uspostava federalnog Fonda za isplatu porodiljskih nadoknada;
* Pri ministarstvu civilnih poslova ili drugom odgovarajućem mjestu formirati jedinicu/odjeljenje koje ima mandat da koordinira aktivnosti u slučaju elementarnih nepogoda i prirodnih katastrofa;
* Reforma penzionog sistema;
* Reforma sektora socijalne zaštite sa ciljem efikasnijeg usmjeravanja budžetskih sredstava onima koji su u stanju socijalne potrebe.
* Vršenje revizije kroz kontrolu ispunjenja ugovora o privatizaciji;
* Donošenje zakona o lustraciji
* Zakon o političkim organizacijama
Rad i zapošljavanje
* Izmjena i dosljedna primjena radnog zakonodavstva;
* Prilagođavanje obrazovnih programa sa ciljem dokvalifikacije i prekvalifikacije nekvalifikovane i nisko-kvalifikovane radne snage;
* Redefinicija uloge Zavoda za zapošljavanje;
* Uspostava posebnih sudskih odjeljenja za radne sporove koji bi omogućili efikasnije rješavanje radno-pravnih sporova;
* Reforme zakonskih rješenja u oblasti zdravlja i sigurnosti na radu;
Boračka zaštita
* Provedba sistematske i temeljite revizije korisnika;
* Usvajanje jedinstvenog zakonskog okvira kojim se regulišu vrsta i obim prava utemeljena na boračkom statusu;
Obrazovanje
* Dosljedna provedba postupka akreditacije visokoškolskih institucija;
* Depolitizacija upravljanja sektorom obrazovanja;
* Eliminacija diskriminatorskih praksi u obrazovanju;
Javni servis:
* Provesti usvojenu reformu javnog RTV servisa sa krajnjim ciljem da Korporacija Javnih servisa BiH postane funkcionalna i samoodrživa;
Regionalna saradnja:
* Usklađivanje poreznih stopa kako bi se smanjila nelegalna prekogranična trgovina;
* Sa vladama u regionu osnovati zajednički policijski task force sa zadatkom koordinacije operacija na hapšenju osumnjičenih za ratne zločine i organizovani kriminal na teritoriji zemalja regiona;
* Potpisivanje pravnog instrumenta sa vladama u regionu koji će onemogućiti bijeg osumnjičenih ili osuđenih kako za ratne zločine tako i za organizovani kriminal iz jedne zemlje regiona u drugu;
* Osnivanje državne komisije za istinu i pomirenje čije će nadležnosti i mandat utvrditi PS BiH;
* Ustrojavanje mehanizama za promociju vrijednosti zajedničkog života u BiH i stvaranja kulture evropskih vrijednosti kako u zemlji, tako i u regionu;
Opšte mjere štednje:
* Redefinisati postojeću potrošnju za plate, paušale, naknade i povlastice izabranih dužnosnika, te racionalizaciju voznog parka;
Povratak izbjeglica:
* Implementacija Strategije za sprovođenje Aneksa VII Opšteg okvirnog sporazuma, koju je PS BiH usvojila u junu 2010. godine;
* Promjena postojeće politike povratka tako da bude fokusirana na održivost i otvaranje radnih mjesta u povratničkim zajednicama;
3. Jednakopravnost konstitutivnih naroda i ostalih
* Pravna, socijalna i sekularna država sa mehanizmima institucionalne jednakopravnosti konstitutivnih naroda i ostalih, na cijeloj teritoriji BiH;
* Predsjednici Predsjedništva BiH, Predstavničkog doma, Doma naroda i Vijeća ministara biraju se na četvorogodišnji mandat i svaki od konstitutivnih naroda mora biti zastupljen na jednoj od ovih pozicija, s tim da se u pravilu u svakom narednom mandatu vrši rotacija po etničkom principu pri čemu ni na jednoj od ovih funkcija pripadnik jednog konstitutivnog naroda i ostalih ne može biti više od dva mandata uzastopno;
* Predsjednik i potpredsjednici BiH (Predsjedništvo BiH) se biraju iz Parlamenta uz smanjenje ustavnih nadležnosti;
* Otklanjanje diskriminacija u pravnim aktima u skladu sa odlukom Finci-Sejdić i Evropskom konvencijom o ljudskim pravima u čitavom sistemu;
* Racionalno povećanje broja zastupnika u Predstavničkom domu sa garantovanom kvotom za konstitutivne narode i ostale (iz oba entiteta) u skladu sa Izbornim zakonom BiH, uz odgovarajuće smanjenje na nižim razinama;
* Garantovane kvote i za Ostale u entitetskim parlamentima kao što je to već slučaj sa konstitutivnim narodima;
* Način odlučivanja u entitetskim vladama potpisnika ovog dokumenta će biti po analogiji sa Vijećem ministara;
* U pravilu garantovati kvote za konstitutivne narode i ostale u svim kantonalnim skupštinama, općinskim vijećima/skupštinama opština što će se regulisati Izbornim zakonom;
* Eliminisanje diskriminacije građana po bilo kom osnovu na cijelom teritoriju BiH, na osnovu analize koja će biti urađena u prvoj godini mandata nove vlasti;
* Osiguranje adekvatne zastupljenosti pripadnika konstitutivnih naroda i ostalih prilikom zapošljavanja u javnim preduzećima i organima uprave na svim nivoima (opštine, kantoni, entiteti);
4. Sistemska pitanja
* Uspostava Vrhovnog suda Bosne i Hercegovine koji bi, kao i u svim demokratskim sistemima ujednačavao sudsku praksu za prostor cijele države;
* Civilna kontrola vojske – Predsjednik Predsjedništva glavnokomandujući (obavezne konsultacije Predsjednika sa potpredsjednicima);
* Ustavno regulisanje dvojnog državljanstva koje će svim građanima BiH omogućiti prijem u državljanstvo druge države, a da pritom ne gube bh. državljanstvo iako ne postoje bilateralni sporazumi o dvojnom državljanstvu;
* Uspostavljanje ministarstava Poljoprivrede i ruralnog razvoja, Nauke, tehnologije i zaštita okoliša, te Zdravstva na nivou BiH;
* Lokalna samouprava u skladu sa Europskom poveljom o lokalnoj samoupravi i načelom supsidijarnosti;
* Redefinisati ulogu Visokog sudskog i tužilačkog vijeća na bazi analize i rezultata u dosadašnjem radu, te njihovo odgovarajuće pozicioniranje u odnosu na zakonodavnu vlast;
5. Transformacija OHR-a
Tranzicija aktivnosti OHR-a koje su povezane sa EU integracijama na ojačanog visokog predstavnika EU je moguća uz osiguranje slijedećih pretpostavki:
* Ispunjavanje uslova definisanih kao 5+2;
* Provođenje I faze Ustavnih promjena;
* Usvajanje u bh. institucijama svih odluka i zakona koje je donio Visoki predstavnik;
* Prenošenje ovlasti OHR-a na institucije Bosne i Hercegovine na ustavan način, odnosno:
– Osiguranje instrumenata deblokade državnih institucija,
– Definiranje vrhovnog tumača Dejtonskog sporazuma,
– Rješavanje pitanja ostalih ovlasti OHR-a,
Institucionalna funkcija OHR-a kao garanta mirovnog sporazuma na bazi postojećih odluka UN-a ostaje do prijema Bosne i Hercegovine u EU i NATO.
6. Proces ustavnih reformi
* I faza – bazni paket ustavnih reformi :
– usklađivanje sa Europskom konvencijom o ljudskim pravima i temeljnim slobodama u čitavom sistemu, sa ciljem izjednačavanja prava svih građana na cijeloj teritoriji BiH, odnosno konstitutivnih naroda i ostalih;
– evropska klauzula;
– definiranje izvornih i podijeljenih nadležnosti;
– uspostava Vrhovnog suda BiH;
– prenos ovlasti OHR-a na institucije BiH;
– Ugrađivanje instrumenta deblokade odnosno sprečavanja zloupotrebe entitetskog glasanja: u slučaju da ni u drugom krugu glasanja nije osigurana potrebna entitetska većina za donošenje odluke, Ustavni sud bi bio nadležan utvrditi da li je takvom odlukom povrijeđen entitetski interes
* II faza – ustavne reforme koje proizilaze iz obaveza u procesu pristupanja Bosne i Hercegovine Evropskoj Uniji
* III faza – teritorijalna reorganizacija u mjeri u kojoj se ukaže potreba kroz prethodne faze ili po ostvarivanju potrebnih političkih uslova;
* Konstituisati Ustavni savjet kao savjetodavno tijelo Ustavno-pravne komisije u kojem učestvuju eksperti političkih partija članica BiH Parlamenta, predstavnici članica zemalja PIC i Venecijanske komisije, vodeći svjetski eksperti za ustav, predstavnici NVO sektora iz BiH;
* Ustavni savjet radi kontinuirano i ima funkciju da iznosi ekspertno mišljenje o zakonima koji su potrebni za EU i NATO integracije te da pomaže ustavno-pravnoj komisiji u formulisanju prijedloga tokom procesa ustavnih reformi.
Čelnici Walter Wolf koalicije: Ne dijelimo fotelje, već posao koji treba uraditi