Jedinstvena Bosna i Hercegovina

Dobrodošli na moj blog

02.04.2018.

KO SVE RADI NA RAZGRADNJI SUVERENE I NEZAVISNE BOSNE I HERCEGOVINE

PUT DO PAKLA...: Šta su u svom zajedničkom apelu zanemarili ambasadori Cormack-Wigemark?

Suprotno stavu ambasadora Cormack-Wigemark, mogu se čuti mišljenja da bi prava kriza uslijedila tek ako bi bošnjački političari pristali na rješenja koja zagovara HDZ BiH, jer bi se takvim rješenjima omogućile dodatne blokade Federacije BiH.



PUT DO PAKLA...: Šta su u svom zajedničkom apelu zanemarili ambasadori Cormack-Wigemark? - 1


Piše: Asim METILJEVIĆ

 

Ambasadorica SAD-a u BiH Maureen Cormack i ambasador Lars Gunnar Wigemark, šef Delegacije EU u BiH, nedavno su napisali zajednički tekst u kome pozivaju bh. političare na postizanje dogovora oko Izbornog zakona kako bi se izbjegla politička kriza kojom već dulje vrijeme prijeti HDZ BiH.

 

Cormack i Wigemark su izrazili veliku zabrinutost „zbog činjenice da bh. lideri zanemaruju svoju odgovornost i ne shvataju ozbiljno rizik izbijanja političke krize“.

 
Oni dodaju da politički lideri moraju postići dogovor o minimumu neophodnih promjena kako bi se oktobarski izbori održali i njihovi rezultati proveli – kako bi se riješilo pitanje izbora Doma naroda u Federaciji BiH uzimajući u obzir odluku Ustavnog suda BIH u slučaju Ljubić i postojeći pravni okvir.

 

“Izborna reforma jeste komplikovana. Ali, vrijedi kompromisa -- da bi se izbjegla politička ili ekonomska kriza, da bi se osigurao pravičniji sistem zastupanja, da bi BiH djelovala više u skladu sa evropskim standardima i da bi se zaštitili građani BiH“, napisao je ambasadorski duo Comrmack-Wigemark, koji je otišao korak dalje predloživši da se, za početak, riješi problem izbora delegata u Dom naroda i Mostar, a da se problem izbora članova Predsjedništva BiH pokuša razriješiti nakon parlamentarnih izbora.

 

Amabasadori Cormack i Wigemerk sugeriraju političkim liderima da pronađu trajno rješenje u skladu sa presudom u slučaju Ljubić koja zahtijeva proporcionalniju zastupljenost, čime bi se omogućilo formiranje Doma naroda Federacije.

 

Drugim riječima, Cormack i Wigemark smatraju da politički lideri (a prije svega bošnjački!) trebaju prihvatiti činjenicu da je Ustavni sud de facto promijenio karakter Federacije BiH i od zajednice deset kantona preformulirao je u zajednicu tri ravnopravna, konstitutivna naroda. Razlika je u tome što su se ranije delegati u federalni Dom naroda birali iz kantona - najmanje po jedan Srbin, Hrvat i Bošnjak iz svakog kantona -dok bi se po presudi Ustavnog suda (apelacija Bože Ljubića) delegati u Dom naroda birali iz tri konstitutivna naroda, pa bi većina delegata iz reda hrvatskog naroda dolazila s prostora tzv. Herceg Bosne, dok bi većina srpskih delegata dolazila s prostora Livanjskog kantona.

 

Rezultat tako provedenih promjena izbornog zakonodavstva bio bi katastrofalan za Federaciju BiH koja bi se postupno pretvorila u „malu BiH“ s tri ravnopravna, konstitutivna naroda, dok bi Republika Srpska ostala unitarna tvorevina s predominacijom Srba, bez ikakavih institucionalnih mehanizama putem kojih bi Bošnjaci i Hrvati mogli efikasno zaštititi svoje nacionalne interese.

 

Ali, ako je već Ustavni sud pretvorio Federaciju BiH u zajednicu tri ravnopravna, konstitutivna naroda, i doveo je u istu ravan kao Republiku Srpsku, koja je također ustavom definirana kao zajednica tri ravnopravna, konstitutivna naroda, zašto se u tom slučaju ne formiraju identični mehanizmi zaštite nacionalnih prava u dva entiteta. Zašto bi u Federaciji BiH postojao Dom naroda a u Republici Srpskoj Vijeće za zaštitu nacionalnih interesa? Zar nije logično uspostaviti simetrična rješenja, pa u oba entiteta formirati domove naroda ili pak vijeća za zaštitu nacionalnih interesa?

 

Suprotno stavu ambasadora Cormack-Wigemark, mogu se čuti mišljenja da bi prava kriza uslijedila tek ako bi bošnjački političari pristali na rješenja koja zagovara HDZ BiH, jer bi se takvim rješenjima omogućile dodatne blokade Federacije BiH. Sasvim konkretno, Dodik bi preko Doma naroda dobio trećinu vlasti u Federaciji BiH, i mogao bi efikasno blokirati usvajanje bilo koje odluke ili zakona koji mu nije po volji. Dobio bi u ruke moćan mehanizam ucjene, pri čemu Bošnjaci ne bi imali nikakav institucionalni mehanizam da uklone blokadu ili ucjenu.  

 

Naravno, treba poštovati odluku Ustavnog suda, ali ne samo u onom dijelu koji se odnosi na proporcionalni izbor delegata iz tri konstitutivna naroda u federalni Dom naroda, nego i u onom dijelu presude kojim je promijenjen karakter Federacije BiH. Ako su sada dva entiteta jednako definiraju kao zajednice tri ravnopravna naroda, onda treba u oba entiteta formirati identične mehanizme zaštite vitalnih interesa tri ravnopravna naroda.

 

Ako se to ne desi, Federacija BiH će ostati u još snažnijim okovima blokada i ucjena.  

 

Stoga nije slučajno što su zagovornici uspostave trećeg entiteta bezrezervno prihvatili i podržali zajednički apel ambasadorskog dua Cormack-Wigemark: uvjereni su da bi prihvatanje HDZ-ovih rješenja o proporcionalnom izboru delegata u Dom naroda nužno vodilo ka raspadu Federacije BiH i uspostavi dva nacionalna entiteta na njenim temeljima.

Jedinstvena Bosna i Hercegovina

MOJI LINKOVI

MOJI FAVORITI
-

Brojač posjeta
59587444

Powered by Blogger.ba